niedziela, 12 sierpnia 2018

BAKŁAŻANOWE WACHLARZE


Proste a zarazem bardzo efektowne danie z udziałem bakłażanów i pomidorów, które stanowić przystawkę, dodatek do mięs i ryb lub samodzielne danie. Idealne na upalne letnie dni, można je podać na gorąco, lekko przestudzone, bądź na zimno – wedla uznania.












Przygotowanie: 15 min.
Pieczenie: ok.1godz 30
Dla 4-6 osób

Składniki:
● 4 bakłażany
● 6 dużych dojrzałych (ale niezbyt miękkich) pomidorów
● 2 cebule
● 2 ząbki czosnku
● oliwa z oliwek
● 2 gałązki świeżego tymianku (opcjonalnie)
● sól, pieprz

Przygotowanie:
Bakłażany umyj i osusz, ponacinaj je wzdłuż na plastry o grubości ok. 1 cm, pozostawiając ogonek i nie rozcinając ich do końca, i rozchyl je jak wachlarz.
Umyte i osuszone pomidory pokrój w plasterki grubości ok.1/2 cm i posól.
Plasterki pomidorów włóż we wgłębienia wachlarza.
Rozgrzej piekarnik do temperatury 210°C.
Cebulę obierz i pokrój w cienkie talarki.
Do dużego naczynia żaroodpornego wlej kilka łyżek oliwy.
Czosnek obierz i przepuść przez praskę, przełóż do naczynia żaroodpornego, ułóż na dnie połowę krążków cebuli, posól, popieprz, wymieszaj całość.
Bakłażanowe wachlarze ułóż w naczyniu żaroodpornym ciasno jeden przy drugim, wyłóż na nie resztę cebuli, posyp posieaknym tymiankiem, oprósz solą i pieprzem, skrop oliwą.
Wstaw do nagrzanego piekarnika na około 15 minut. Zmniejsz temperaturę do 150°C i piecz, regularnie polewając sokiem z pieczenia (możesz dodać niewielką ilość wody) przez około 1godz 30: bakłażany muszą być miękkie, i nie mogą się przypalić (możesz je przykryć folią aluminiową). Podawaj na gorąco lub lekko przestudzone, albo na zimno.




Warzywa psiankowate 2018

czwartek, 2 sierpnia 2018

FAJITAS Z KURCZAKIEM I GUACAMOLE


Fajitas z kurczakiem i guacamole doskonale sprawdzą się na letnie przyjęcie w ogrodzie, to typowe danie kuchni meksykańskiej i tex-mex umili Wam również wieczór przed telewizorem, jeśli wolicie schronić się przed upałami w domu. Zwolennicy kuchni wegetariańskiej mogą przyrządzić fajitas tylko z warzywami, będą równie smaczne. 



Dla 4 osób :
Czas przygotowania: 25 min
Składniki:
● 4 placki do tortilli
● 200 g filetów z kurczaka
● olej do smażenia
● 1 czerwona cebula
● 1 cebula dymka
● 2 pomidory
● 6 pomidorków koktajlowych
● 1 limonka
● 2 dojrzałe awokado
● kilka kropli Tabasco
● 50 g fety
● ½ pęczka świeżej kolendry
● papryka
● sól, pieprz
● pieprz kajeński

Składniki:
Pomidory pokrój w drobną kostkę. Cebulę dymkę obierz i drobno posiekaj.
Oberwij listki z kolendry i drobno posiekaj. Awokado rozetnij wzdłuż na pół i wyjmij pestkę. Wydrąż łyżeczką miąższ i rozgnieć go widelcem. Wyciśnij sok z limonki i skrop połową soku miąższ awokado.
Do rozgniecionego awokado, domieszaj posiekaną dymkę, pokrojonego w drobną kostkę pomidora i 1 łyżkę natki kolendry. Dopraw solą, pieprzem i Tabasco według uznania. Dokładnie wymieszaj całość, przykryj folią spożywczą i odstaw do lodówki.
Filety z kurczaka pokrój na małe paseczki lub kawałki. Podsmaż je na rozgrzanej patelni, na odrobinie oleju. oprósz papryką, pieprzem Cayenne (opcjonalnie), wymieszaj, posól i popieprz.
Fetę rozkrusz. Drugiego pomidora pokrój w drobną kostkę, a pomidorki koktajlowe na plasterki. Polej je pozostałym sokiem z limonki i posyp natką kolendry. Posól i popieprz. Czerwoną cebulę obierz i pokrój w piórka.
Podgrzej (np w piekarniku) placki tortilli. Wyłóż na nie gucamole, złóż je na pół, dodaj kawałeczki kurczaka, pomidorki koktajlowe, pokrojoną w piórka czerwoną cebulę i rozkruszoną fetę. Natychmiast podawaj. 






piątek, 13 lipca 2018

TARTA RABARBAROWA Z BEZĄ


Tym razem pragnę Was zachęcić do przygotowania pysznej tarty z rabarbarem i bezą. Rabarbar doskonale przełamuje słodycz bezy, co daje wyjątkowo smaczną kompozycję. Ten wyśmienity deser na pewno Wam zasmakuje, a przy okazji skorzystacie z cennych właściwości rabarbaru, zawartych w nim witamin (A,C, E) i minerałów. Rabarbar to nie tylko zdrowe ale również pyszne warzywo!






Dla 6 osób

Przygotowanie: 30 min.

Pieczenie: 50 min.

Chłodzenie: 3 godz.

Składniki na ciasto:

● 250 g mąki pszennej (np. T 55)

● 100 g miękkiego masła

● 100 g cukru trzcinowego

● 1 duże jajko

Składniki na nadzienie:

● 1 kg rabarbaru

● 150 g drobnego cukru

Składniki na bezę włoską:

● 3 duże białka (lub 4 małe)

● 1 szczypta soli

● 200 g cukru pudru



Przygotowanie:

Rabarbar umyj, obierz z włókien i pokrój na małe kawałki. Przełóż do miski i wymieszaj z cukrem. Przykryj i pozostaw na około 3 godziny.

W osobnej misce wymieszaj mąkę, sól i cukier trzcinowy, dodaj miękkie masło w kawałkach, połącz składniki opuszkami palców, domieszaj jajko i odrobinę wody. Uformuj ciasto w kulę, zawiń w folię spożywczą i odstaw do lodówki na 1 godz.

  Piekarnik nagrzej do temperatury 180°C.

Schłodzone ciasto rozwałkuj, wyłóż nim dno i boki natłuszczonej i lekko posypanej mąką (lub wyłożonej papierem do pieczenia) formy do tarty, starannie dociskając je do brzegów formy, i ścinając nożem ciasto wystające ponad krawędź.

Ponakłuwaj ciasto widelcem na całej powierzchni. Przykryj papierem do pieczenia, na papier wysyp fasolę lub szklane kulki, żeby ciasto nie wyrosło.

Wstaw do rozgrzanego piekarnika na około 15 min. Zdejmij papier z fasolką i piecz ciasto jeszcze przez około 10-15 minut, aż nabierze lekko złotego koloru. Pozostaw do ostudzenia.

Rabarbar odcedź na sitku, przełóż do rondla i podgrzewaj na małym ogniu, regularnie mieszając, przez około 15-20 minut, do miękkości.

Przygotuj syrop cukrowy: zagotuj 75 ml wody z cukrem, aż syrop osiągnie temperaturę 117°C (syrop nie może zbrązowieć, powinien pozostać przezroczysty!), sprawdź temperaturę termometrem cukierniczym.

W międzyczasie ubij schłodzone białka na sztywną pianę, dodając szczyptę soli. Wlewaj gorący syrop cukrowy bardzo cienkim strumieniem do piany z białek, cały czas ubijając, aż do ostygnie do temperatury pokojowej, dzięki temu beza będzie sztywna i lśniąca.

Wyłóż rabarbar na spód tarty, udekoruj bezą włoską (przy pomocy rękawa cukierniczego lub szprycy do kremu). Wstaw tartę na chwilę do piekarnika (pod rozgrzaną górną grzałką piekarnika), aż beza się zezłoci. (lub przyrumień bezę palnikiem do crème brûlée).  

Podawaj tartę schłodzoną lub lekko przestudzoną.





poniedziałek, 25 czerwca 2018

KWIATY CUKINII W CIEŚCIE NALEŚNIKOWYM


Kwiaty cukini w cieście naleśnikowym są naprawdę pyszne i mogą stanowić świetną przekąskę na mundialowy wieczór przed telewizorem lub na letnie przyjęcie. Serdecznie zachęcam do ich spróbowania!







Dla 4 osób

Przygotowanie: 20 min.

Składniki:

● 12 kwiatów cuknii

● 1 białko jajka

● 75 g mąki pszennej

● 2 szczypty proszku do pieczenia

● ok.120 ml wody gazowanej

● Oliwa z oliwek (lub inna, do smażenia)


Przygotowanie:

Kwiaty cukinii delikatnie oczyść. W misce wymieszaj mąkę, 2 szczypty proszku do pieczenia i 2 szczypty soli. Domieszaj 1 łyżkę oliwy z oliwek, 1 białko i dodawaj stopniowo, mieszając trzepaczką, około 120 ml wody gazowanej, aż do uzyskania konsystencji dość gęstego ciasta naleśnikowego.

Zanurzaj w cieście pojedyncze kwiaty cukinii. Smaż na rozgrzanym oleju, po czym osącz na  ręczniku papierowym.

Dopraw do smaku solą, pieprzem lub przyprawami np curry czy pieprzem Cayenne.

Możesz również faszerować kwiaty cukini ricottą wymieszaną ze startym parmezanem (ok. 180 g ricotty i 30 g parmezanu).






Przekąski kibica Mundial 2018

wtorek, 12 czerwca 2018

KWIATY AKACJI W TEMPURZE


Pachnące białe kwiaty akacji mogą posłużyć do przygotowania smacznych placuszków. A jeśli do ich przygotowania użyjecie tempury, będą lekkie i chrupiące. Te delikatne placuszki wręcz rozpływają się w ustach. W podobny sposób możecie przygotować kwiaty czarnego bzu.




Czas przygotowania: 15 min.

Dla 4 osób

Składniki:

● 100 g drobnego cukru

● 200 g kwiatów akacji

Na tempurę:

● 90 g mąki T55

● 90 g Maizeny

● 15 g proszku do pieczenia

● 1 jajko

● 20 cl zimnej wody

● 75 g gęstej śmietany (lub jogurtu)*

● olej do smażenia o neutralnym smaku (np. olej z pestek winogron)


Przygotowanie:

Posyp kwiaty akacji (z łodyżkami) cukrem, delikatnie wymieszaj, odstaw na kilka godzin. (w temperaturze pokojowej).

Przygotuj tempurę: wymieszaj mąkę, Maizenę, proszek do pieczenia i jajko. Dodaj stopniowo zimną wodę, po czym domieszaj śmietanę.

Rozgrzej olej do temperatury 170°C. Zanurzaj kwiaty akacji w cieście, i smaż przez około 3 minuty. Osącz na ręczniku papierowym. Posyp drobnym cukrem. Podawaj na ciepło.

* typu śmietana do sosów Danone’a.





środa, 6 czerwca 2018

KOLOROWA SAŁATKA Z RZODKIEWKĄ, POMARAŃCZĄ I GRANATEM

Ta kolorowa, lekka i oryginalna sałatka z rzodkiewką, pomarańczą, ziarnami granatu i roszponką, podana z miodowo-pomarańczowym dressingiem jest idealną przystawką na wiosnę i lato. Możecie ją również zabrać na lunch do pracy. Moich gości ta kompozycja smakowa zdecydowanie uwiodła, więc myślę, że Wam również przypadnie do gustu.  






Przygotowanie: 15 min.

Dla 4 osób:

Składniki:

● 1 pęczek rzodkiewek

● 2 pomarańcze

● 1 cytryna

● 1 owoc granatu

● 150 g roszponki

● 1 łyżka miodu płynnego

● 4 łyżki oliwy z oliwek

● sól i pieprz

Przygotowanie:

Umyj rzodkiewki, odetnij listki i korzonki, pokrój w cienkie talarki.

Odetnij wierzchnią część granatu, pokrój go na ćwiartki, wyłuskaj z niego ziarna, usuń białe błonki.

Rukolę umyj i osusz.

Obierz jedną pomarańczę ze skórki, pokrój na małe kawałki, usuwając białe błonki.

Ułóż roszponkę na talerzykach lub w małych miseczkach, a na niej cząstki pomarańczy, ziarena granatu i talarki rzodkiewki.

Przygotuj dressing: wyciśnij sok z cytryny i pozostałej pomarańczy. Wlej sok do miseczki, wymieszaj z olejem z oliwy i miodem. Dopraw solą i pieprzem. Polej sałatkę winegretem z cytrusów i miodu. Delikatnie wymieszaj i wstaw do lodówki na około 15-30 minut. Podawaj sałatkę mocno schłodzoną.


środa, 30 maja 2018

ZDROWE FRYTKI Z TOFU


Dla miłośników kuchni wegetariańskiej mam dzisiaj przepis na zdrowe frytki z tofu z dodatkiem migdałów, orzechów laskowych oraz przypraw, są chrupiące i smaczne i będą urozmaiceniem w codziennym jadłospisie.





Przygotowanie: 10 min

Pieczenie: 20 min

Dla 4 osób

Składniki:

● 300 g de tofu naturalnego

● 1 jajko

● ok. 50 g skrobi ziemniaczanej lub maizeny (lub mąki pszennej)

● ok. 100 g posiekanych orzechów laskowych

● ok. 100 g posiekanych migdałów

● przyprawa gomasio (opcjonalnie)

● ok. 50 g sezamu (białego lub czarnego)

● przyprawy (kurkuma, curry, pieprz Cayenne)

● sól himalajska, pieprz



Przygotowanie:

Tofu pokrój w słupki o grubości ok. 1-1,5 cm.

Słupki torfu obtocz w skrobi (mące), następnie w rozkłóconym jajku, i w panierce z wymieszanych posiekanych migdałów, orzechów laskowych, sezamu, gomasio (opcjonalnie) i pozostałych przypraw (które możesz skomponować według własnego uznania).

Ułóż frytki z tofu na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, wstaw do nagrzanego piekarnika i piecz przez około 20 minut w temperaturze około 190°C.Tak przygotowane frytki możesz podawać z sałatą lub warzywami np. z czerwoną soczewicą.  Smacznego!



poniedziałek, 14 maja 2018

KANAPKI Z AWOKADO, TRUSKAWKAMI I ŁOSOSIEM


Dziś proponuję Wam oryginalne i apetyczne kanapki z awokado, wędzonym łososiem i truskawkami, możecie je przygotować na majowy piknik lub na letnie przyjęcie w ogrodzie.




Przygotowanie : 10 min.

Dla 4 osób

Składniki :

● 2 dojrzałe awokado

●1 lyżka oliwy z oliwek

● sól, pieprz

● szczypta pieprzu kajeńskiego (lub pieprzu z Espelette)

●1 cytryna

● ok. 8 truskawek

● 4 plastry wędzonego łososia

● skórka otarta z limonki

● 4 kromki chleba (np wiejskiego)



Przygotowanie :

Awokado przekrój na pół, usuń pestkę. Miąższ wydrąż łyżką, przełóż do miseczki i rozgnieć widelcem. Dopraw, solą, pieprzem i pieprzem kajeńskim, dodaj sok z połówki cytryny i oliwę z oliwek. 
Kromki chleba stostuj lub zgriluj. 
Truskawki umyj, osusz, odetnij szypułki i pokrój na cienkie plasterki. 
Plastry wędzonego łososia pokrój w cienkie paski. 
Limonkę umyj i zetrzyj z niej skórkę na tarce do cytrusów.
Kromki chleba posmaruj purée z awokado, ułóż na wierzchu paski łososia i plasterki truskawek. 
Wyciśnij na wierzch resztę soku z cytryny i posyp skórką otartą z limonki. 


sobota, 28 kwietnia 2018

SAŁATKA Z KIWI, AWOKADO, GRANATEM I MIĘTĄ


Mięta jest doskonałym orzeźwiającym i aromatycznym dodatkiem do potraw, napojów i  deserów. Proponuję Wam dzisiaj sałatkę z kiwi, awokado, granatem z dodatkiem mięty, jest lekka, smaczna i zdrowa, na pewno ją polubicie! 







Czas przygotowania: 15 min.

Dla 4 osób:

● 2 awokado (niezbyt miękkie)

● 4 kiwi (niezbyt dojrzałe)

● 1 owoc granatu

● 1 limonka

● 4 łyżki oliwy z oliwek

● sól, pieprz

● tabasco (lub pieprz kajeński)

● listki świeżej mięty

Przygotowanie:

Odetnij wierzchnią część granatu, pokrój go na ćwiartki, i wyłuskaj z niego ziarna, najlepiej nad miseczką. Usuń białe błonki.

Kiwi obierz ze skórki i pokrój w kostkę lub na talarki. Awokado rozetnij na pół, wybierz miąższ i pokrój w drobną kostkę.

Pokrojone owoce przełóż do miseczki, dodaj sok z limonki i oliwę. Dopraw do smaku solą, pieprzem i Tabasco lub pieprzem kajeńskim.

Delikatnie wymieszaj, posyp świeżymi listkami mięty. Podawaj natychmiast. Smacznego!






"CZUJĘ MIĘTĘ" cz. III, czyli mięta w mojej kuchni