piątek, 3 kwietnia 2020

SAŁATKA Z CZERWONEJ KAPUSTY, ZIELONEGO JABŁKA I ORZECHÓW WŁOSKICH


Dziś proponuję Wam prosty przepis na zdrową pełną witamin sałatkę, nie wymagającą wielu składników, a więc idealną do przyrządzenia w tym trudnym dla nas wszystkich okresie. Życzę Wam wszystkim dużo zdrowia, uważajcie na siebie!

Wielkie podziękowania dla personelu medycznego, który jest na pierwszym froncie walki z koronawirusem, walczy o nasze zdrowie i życie.











Przygotowanie: 15 min.

Porcja dla 4 osób

Składniki :

● ½ czerwonej kapusty

● 1 zielone jabłko (typu Granny Smith)

● 65 g wyłuskanych orzechów włoskich

● 20 g pestek dyni

● 2 łyżka oleju z orzecha włoskiego

● 2 łyżeczki octu jabłkowego

● sól, pieprz



Przygotowanie:

Kapustę umyj i drobno poszatkuj.

Jabłko umyj, nie obieraj i pokrój w cienkie talarki.

W miseczce wymieszaj olej, ocet, sól i pieprz.

Domieszaj kapustę. Dodaj jabłka, delikatnie wymieszaj.

Pestki dyni i rozdrobnione orzechy włoskie upraż na suchej patelni przez kilka minut.

Przełóż sałatkę do miseczek, posyp pestkami dyni i orzechów, i podaj. Smacznego!




sobota, 28 marca 2020

KALAFIOR ZAPIEKANY Z ŻÓŁTYM SEREM I MIGDAŁAMI


W tym trudnym okresie gotowanie może być jednym ze sposobów spędzenia wolnego czasu, wykorzystajmy go zatem na przygotowanie nowych przepisów i wspólną degustację. Dzisiaj proponuję Wam prosty przepis na zapiekankę z kalafiora z żółtym serem i migdałami.

Wielkie podziękowania dla personelu medycznego, który jest na pierwszym froncie walki z koronawirusem, walczy o nasze zdrowie i życie.




Przygotowanie: 15 min.

Gotowanie: 15 min.

Porcja dla 4 osób

Składniki:

● 1 kalafior

● 100 g startego żółtego sera (np. gruyère lub comté)

● 60 g migdałów

● 50 cl śmietany kremówki

● 30 g masła

● 1 ząbek czosnku

● 2 szczypty mielonej gałki muszkatołowej

● sól, pieprz



Przygotowanie:

Rozgrzej piekarnik do temperatury 220°C.

Natrzyj czosnkiem dno naczynia żaroodpornego i wysmaruj je masłem.

Śmietanę podgrzej w rondlu na wolnym ogniu.

Żółty ser zetrzyj na tarce o grubych oczkach.

Migdały grubo posiekaj.

W dużym garnku zagotuj osoloną wodę.

Kalafior rozdziel na różyczki. Umyj je i zblanszuj, zanurzając na 2-3 minuty w gotującej wodzie, a następnie schłódź zimną wodą.

Wyłóż różyczki kalafiora w natłuszczonym naczyniu żaroodpornym, posól, popieprz, oprósz gałką muszkatołową. Polej śmietaną, posyp startym serem i posiekanymi migdałami.

Wstaw do nagrzanego piekarnika na około 15 minut i zapiekaj, aż wierzch się zezłoci.


środa, 11 marca 2020

WEGAŃSKIE TARTELETKI Z DYNIĄ I CYNAMONEM


Proponuję Wam tym razem oryginalny, zdrowy deser bez dodatku cukru, dla miłośników słodyczy, którzy dbają o linię. A także dla amatorów kuchni wegańskiej i wegetariańskiej. Idealny, energetyczny deser na zimę, z dodatkiem dyni i suszonych owoców.





Przygotowanie: 30 min.

Chłodzenie: 3h.

Pieczenie: 3 min.

Porcja dla 6 osób :

Składniki na ciasto:

● 100 g płatków owsianych

● 15 wypestkowanych suszonych daktykli

● 40 g pestek dyni

● 40 g rozdrobnionych orzechów pekan

● 1 łyżeczka mielonego cynamonu

● 1 łyżeczka wanilii w proszku

● 1 szczypta soli

Składniki na nadzienie:

● 200 g purée z ugotowanej na parze dyni butternut lub zwyczajnej

● 150 g mleczka kokosowego (lub śmietanki kokosowej)

● ½ łyżeczki mielonego cynamonu

● 3 łyżki syropu klonowego

● 2 łyżki skrobi kukurydzianej

● 1 łyżeczka agar-agar

● do dekoracji : kilka kwiatów physalis (miechunki)- opcjonalnie

● kilka suszonych owoców białej morwy

● kilka mini bez (opcjonalnie)

● pestki dyni


Akcesoria : foremki do tarteletek, mniejsze lub większe, do wyboru


Przygotowanie:

Przygotuj ciasto. Zmiksuj płatki owsiane, orzechy pekan, pestki dyni, cynamon i sól. Dodaj wypestkowane, posiekane daktyle i wanilię. Zmiksuj na nowo aż do uzyskania jednolitej masy. Podziel ciasto na równe porcje i wyłóż nimi natłuszczone foremki do tarteletek, dociskając je do spodu i boków foremek. Wstaw do lodówki.

Przygotuj nadzienie. Zbierz z góry ½ puszki mleczka (bez wody kokosowej) lub użyj śmietanki kokosowej, wlej do rondla, dodaj purée z ugotowanej na parze dyni, cynamon, syrop klonowy, skrobię kokosową i agar-agar. Zagotuj, mieszając aż całość zgęstnieje. Przelej do miski, odstaw do ostudzenia, mieszając od czasu do czasu.

Wyjmij foremki z ciastem z lodówki. Wykładaj na spód ciasta równomiernie nadzienie, wstaw na nowo do lodówki na około 3 godziny.  
Przed podaniem udekoruj, wedle upodobania, kwiatami physalis, mini bezami, suszoną morwą i pestkami dyni.




Słodkie bez cukru

środa, 26 lutego 2020

SAŁATKA Z ZIELONEJ SOCZEWICY, GRANATU I AWOKADO


Zdrowa, chrupiąca, kolorowa, pełna witamin sałatka z zieloną soczewicą, granatem i awokado, a także miętą, kolendrą, imbirem i kurkumą, to moja propozycja na dziś. 













Przygotowanie: 10 min.

Gotowanie: 30 min.

Porcja dla 4 osób

Składniki :

● 200 g zielonej soczewicy

● ½ l wody mineralnej

● 2 gałązki selera naciowego

● 2 dojrzałe awokado

● 1 owoc granatu

● ½ pęczka świeżej mięty

● ½ pęczka kolendry

● 2 łyżki oliwy z oliwek

● 1 łyżeczka świeżo startego korzenia kurkumy*

● 1 łyżeczka startego korzenia imbiru

● 1 łyżeczka mielonego curry

Na dressing:

● 3 łyżki soku wyciśniętego z cytryny

● 4 łyżki oliwy z oliwek

● 1 łyżka syropu klonowego

● 1 łyżeczka świeżo startego imbiru

● dwie szczypty czarnego pieprzu

● ¼ łyżeczki soli morskiej



Przygotowanie:

W rondlu rogrzej 2 łyżki oliwy, dodaj przyprawy i podsmaż kilka sekund. Wrzuć soczewicę, zalej wodą, i gotuj przez około 20 do 30 minut. Soczewica powinna być miękka, ale nie się rozpadać (w razie potrzeby dolej odrobinę wody podczas gotowania). Odstaw do ostudzenia.

Przygotuj dressing: wymieszaj wszystkie składniki w miseczce.

Przełóż ugotowaną, przestudzoną soczewicę do miski. Dodaj drobno pokrojone gałązki selera naciowego, pokrojone w talarki awokado, ziarenka granatu i drobno posiekane zioła.

Wlej dressing, delikatnie wymieszaj całość. 


*Możesz użyć również zmielonej kurkumy, dodaj wówczas ok. trzy szczypty kurkumy.




piątek, 14 lutego 2020

LEKKI MUS CZEKOLADOWY


Na Walentynki lub na inną okazję, mus czekoladowy, klasyk francuskich deserów, na pewno przypadnie każdemu do gustu. Przygotowuje się go szybko, należy jedynie przewidzieć czas chłodzenia, co najmniej kilka godzin lub całą noc.

Tradycyjnie mus czekoladowy przygotowuje się, dodając do niego żółtka jajek i bitą śmietanę, ja proponuję Wam lżejszą wersję musu tylko z dodatkiem ubitej piany z białek.

 Życzę Wam wszystkim uroczych Walentynek! Bonne Saint Valentin à tous les amoureux!





Przygotowanie: 20 min.

Gotowanie: 10 min.

Chłodzenie: 2 h


Porcja dla 4- 6 osób :

● 200 g gorzkiej czekolady

● 20 g masła

● 6 białek jajek

● 50 g drobnego cukru



Przygotowanie:

Czekoladę połam na małe kawałki i rozpuść w kąpieli wodnej.  Odstaw na chwilę do ostudzenia w temperaturze pokojowej.

Białka ubij na sztywno ze szczyptą soli, pod koniec ubijania dodaj stopniowo cukier.

Delikatnie domieszaj partiami przy pomocy szpatułki pianę z białek do przestudzonej rozpuszczonej czekolady.

Przełóż mus do małych miseczek lub do jednej większej miski, w zależności od tego, jak wolisz go podać.  Jeśli przygotujesz go w jednej miseczce, możesz go podawać, jak na załączonych zdjęciach, formując porcje musu przy pomocy łyżki.

 Wstaw mus czekoladowy do lodówki na co najmniej dwie godziny, a najlepiej na całą noc. 
Możesz podać mus przyozdobiony odrobiną bitej śmietany.

Uwaga: Kiedy łączysz rozpuszczoną czekoladę z pianą z białek, czekolada nie powinna być ani za gorąca, bo wtedy piana z białek opadnie, ani zbyt chłodna, bo powstaną grudki. Powinna być letnia.

Jeśli wolisz przełamać słodycz czekolady innym smakiem, możesz dodać do musu, w niedużych ilościach, drobno pokrojne kawałeczki pomarańczy.

Do musu czekoladowego można także dodawać, wedle własnych upodobań, np. starte ziarno tonka lub odrobinę baskijskiego pieprzu z Espelette. Można przygotować deser z musu z białej i gorzkiej czekolady. Możliwości  jest wiele...


środa, 29 stycznia 2020

CYTRUSOWA SAŁATKA Z PRZEGRZEBKAMI


Zimowa sałatka w stylu peruwiańskiego ceviche, lekka, orzeźwiająca, kolorowa i zdrowa. Nawet się rymuje. Wegetarianie i weganie mogą pominąć przegrzebki, i ewentualnie wzbogacić ją o dodatkowy składnik wedle upodobania.




Przygotowanie: 40 min.

Chłodzenie : 3h- 12h


Porcja dla 4 osób :

● 8 dużych przegrzebków (małży św. Jakuba)

● 2 duże soczyste pomarańcze

● 2 małe pomarańcze

● 1 awokado

● 1 mały burak chioggia

● 4 limonki bio

● 1 gałązka bazylii (najlepiej drobnolistnej)

● 30 cl śmietanki kokosowej

● 3 łyżki oliwy z oliwek

● sól, pieprz


Przygotowanie:

Schłodzoną w lodówce śmietankę kokosową ubij ze skórką otartą limonki i szczyptą soli. Wstaw na 12 godzin do lodówki.

Przegrzebki, uprzednio schłodzone ok. 30 minut w lodówce (aby ich mięso stwardniało) pokrój w cienkie plasterki, polej sokiem z limonki i 2 łyzkami oliwy. Wstaw do schłodzenia na 30 minut.

Wyciśnij sok z dużych pomarańczy, przecedź sok przez sitko. Zredukuj sok na małym ogniu z resztą oliwy i szczyptą soli.

Obierz ze skórki limonki i małe pomarańcze. Pokrój je w cienkie plasterki.

Awokado obierz i pokrój w plasterki, foremką (lub obręczą) wytnij krążki. Buraka obierz i pokrój w cienkie plasterki.

Ułóż wszystkie składniki na talerzach, udekoruj bitą śmietanką kokosową i pomarańczowym dressingiem. Popieprz, udekoruj listkami bazylii i podawaj.

źródło: Cuisine actuelle










Smaczne! A Nie Tuczy :)

sobota, 25 stycznia 2020

BISZKOPT SABAUDZKI


Styczeń jest we Francji miesiącem wypieków, są nimi na ogół galettes des Rois czyli ciasto Trzech Króli, tarty z ciasta francuskiego z migdałowym nadzieniem. A ja dla odmiany proponuję Wam miękki puszysty biszkopt sabaudzki, bez mąki i proszku do pieczenia, który powstał w XIV wieku na prośbę hrabiego Amadeusza VI Sabaudzkiego. To mąka ziemniaczana i białka ubite na sztywno nadają temu ciastu wyjątkową lekkość i puszystość. 






Przygotowanie: 20 min.

Pieczenie: 30 min.

Porcja dla 6-8 osób :

● 5 jajek

● 150 g drobnego cukru

● 1 opakowanie cukru waniliowego

● 125 g mąki ziemniaczanej

● 1 szczypta soli

● cukier puder do posypania


Przygotowanie:

Rozgrzej piekarnik do 170°C.

Oddziel białka od żółtek. Żółtka utrzyj ze 120 g cukru i cukrem waniliowym do białości. Dodaj przesianą mąkę ziemniaczaną i dokładnie wymieszaj szpatułką.

Białka ubij na sztywno ze szczyptą soli, wsypując po trochu resztę cukru. Domieszaj energicznie jedną trzecią piany z białek do żółtek, po czym dodaj resztę ubitych białek i przy użyciu szpatułki delikatnie połącz całość.

Przełóż masę do tortownicy, wstaw do nagrzanego piekarnika i piecz około 30 minut.

Sprawdź przy pomocy drewnianego patyczka czy biszkopt jest upieczony, patyczek wkłuty w ciasto powinien być suchy. Wyjmij z piekarnika, pozostaw od ostudzenia, przed podaniem oprósz cukrem pudrem.