wtorek, 12 czerwca 2018

KWIATY AKACJI W TEMPURZE


Pachnące białe kwiaty akacji mogą posłużyć do przygotowania smacznych placuszków. A jeśli do ich przygotowania użyjecie tempury, będą lekkie i chrupiące. Te delikatne placuszki wręcz rozpływają się w ustach. W podobny sposób możecie przygotować kwiaty czarnego bzu.




Czas przygotowania: 15 min.

Dla 4 osób

Składniki:

● 100 g drobnego cukru

● 200 g kwiatów akacji

Na tempurę:

● 90 g mąki T55

● 90 g Maizeny

● 15 g proszku do pieczenia

● 1 jajko

● 20 cl zimnej wody

● 75 g gęstej śmietany (lub jogurtu)*

● olej do smażenia o neutralnym smaku (np. olej z pestek winogron)


Przygotowanie:

Posyp kwiaty akacji (z łodyżkami) cukrem, delikatnie wymieszaj, odstaw na kilka godzin. (w temperaturze pokojowej).

Przygotuj tempurę: wymieszaj mąkę, Maizenę, proszek do pieczenia i jajko. Dodaj stopniowo zimną wodę, po czym domieszaj śmietanę.

Rozgrzej olej do temperatury 170°C. Zanurzaj kwiaty akacji w cieście, i smaż przez około 3 minuty. Osącz na ręczniku papierowym. Posyp drobnym cukrem. Podawaj na ciepło.

* typu śmietana do sosów Danone’a.





środa, 6 czerwca 2018

KOLOROWA SAŁATKA Z RZODKIEWKĄ, POMARAŃCZĄ I GRANATEM

Ta kolorowa, lekka i oryginalna sałatka z rzodkiewką, pomarańczą, ziarnami granatu i roszponką, podana z miodowo-pomarańczowym dressingiem jest idealną przystawką na wiosnę i lato. Możecie ją również zabrać na lunch do pracy. Moich gości ta kompozycja smakowa zdecydowanie uwiodła, więc myślę, że Wam również przypadnie do gustu.  






Przygotowanie: 15 min.

Dla 4 osób:

Składniki:

● 1 pęczek rzodkiewek

● 2 pomarańcze

● 1 cytryna

● 1 owoc granatu

● 150 g roszponki

● 1 łyżka miodu płynnego

● 4 łyżki oliwy z oliwek

● sól i pieprz

Przygotowanie:

Umyj rzodkiewki, odetnij listki i korzonki, pokrój w cienkie talarki.

Odetnij wierzchnią część granatu, pokrój go na ćwiartki, wyłuskaj z niego ziarna, usuń białe błonki.

Rukolę umyj i osusz.

Obierz jedną pomarańczę ze skórki, pokrój na małe kawałki, usuwając białe błonki.

Ułóż roszponkę na talerzykach lub w małych miseczkach, a na niej cząstki pomarańczy, ziarena granatu i talarki rzodkiewki.

Przygotuj dressing: wyciśnij sok z cytryny i pozostałej pomarańczy. Wlej sok do miseczki, wymieszaj z olejem z oliwy i miodem. Dopraw solą i pieprzem. Polej sałatkę winegretem z cytrusów i miodu. Delikatnie wymieszaj i wstaw do lodówki na około 15-30 minut. Podawaj sałatkę mocno schłodzoną.


środa, 30 maja 2018

ZDROWE FRYTKI Z TOFU


Dla miłośników kuchni wegetariańskiej mam dzisiaj przepis na zdrowe frytki z tofu z dodatkiem migdałów, orzechów laskowych oraz przypraw, są chrupiące i smaczne i będą urozmaiceniem w codziennym jadłospisie.





Przygotowanie: 10 min

Pieczenie: 20 min

Dla 4 osób

Składniki:

● 300 g de tofu naturalnego

● 1 jajko

● ok. 50 g skrobi ziemniaczanej lub maizeny (lub mąki pszennej)

● ok. 100 g posiekanych orzechów laskowych

● ok. 100 g posiekanych migdałów

● przyprawa gomasio (opcjonalnie)

● ok. 50 g sezamu (białego lub czarnego)

● przyprawy (kurkuma, curry, pieprz Cayenne)

● sól himalajska, pieprz



Przygotowanie:

Tofu pokrój w słupki o grubości ok. 1-1,5 cm.

Słupki torfu obtocz w skrobi (mące), następnie w rozkłóconym jajku, i w panierce z wymieszanych posiekanych migdałów, orzechów laskowych, sezamu, gomasio (opcjonalnie) i pozostałych przypraw (które możesz skomponować według własnego uznania).

Ułóż frytki z tofu na blasze wyłożonej papierem do pieczenia, wstaw do nagrzanego piekarnika i piecz przez około 20 minut w temperaturze około 190°C.Tak przygotowane frytki możesz podawać z sałatą lub warzywami np. z czerwoną soczewicą.  Smacznego!



poniedziałek, 14 maja 2018

KANAPKI Z AWOKADO, TRUSKAWKAMI I ŁOSOSIEM


Dziś proponuję Wam oryginalne i apetyczne kanapki z awokado, wędzonym łososiem i truskawkami, możecie je przygotować na majowy piknik lub na letnie przyjęcie w ogrodzie.




Przygotowanie : 10 min.

Dla 4 osób

Składniki :

● 2 dojrzałe awokado

●1 lyżka oliwy z oliwek

● sól, pieprz

● szczypta pieprzu kajeńskiego (lub pieprzu z Espelette)

●1 cytryna

● ok. 8 truskawek

● 4 plastry wędzonego łososia

● skórka otarta z limonki

● 4 kromki chleba (np wiejskiego)



Przygotowanie :

Awokado przekrój na pół, usuń pestkę. Miąższ wydrąż łyżką, przełóż do miseczki i rozgnieć widelcem. Dopraw, solą, pieprzem i pieprzem kajeńskim, dodaj sok z połówki cytryny i oliwę z oliwek. 
Kromki chleba stostuj lub zgriluj. 
Truskawki umyj, osusz, odetnij szypułki i pokrój na cienkie plasterki. 
Plastry wędzonego łososia pokrój w cienkie paski. 
Limonkę umyj i zetrzyj z niej skórkę na tarce do cytrusów.
Kromki chleba posmaruj purée z awokado, ułóż na wierzchu paski łososia i plasterki truskawek. 
Wyciśnij na wierzch resztę soku z cytryny i posyp skórką otartą z limonki. 


sobota, 28 kwietnia 2018

SAŁATKA Z KIWI, AWOKADO, GRANATEM I MIĘTĄ


Mięta jest doskonałym orzeźwiającym i aromatycznym dodatkiem do potraw, napojów i  deserów. Proponuję Wam dzisiaj sałatkę z kiwi, awokado, granatem z dodatkiem mięty, jest lekka, smaczna i zdrowa, na pewno ją polubicie! 







Czas przygotowania: 15 min.

Dla 4 osób:

● 2 awokado (niezbyt miękkie)

● 4 kiwi (niezbyt dojrzałe)

● 1 owoc granatu

● 1 limonka

● 4 łyżki oliwy z oliwek

● sól, pieprz

● tabasco (lub pieprz kajeński)

● listki świeżej mięty

Przygotowanie:

Odetnij wierzchnią część granatu, pokrój go na ćwiartki, i wyłuskaj z niego ziarna, najlepiej nad miseczką. Usuń białe błonki.

Kiwi obierz ze skórki i pokrój w kostkę lub na talarki. Awokado rozetnij na pół, wybierz miąższ i pokrój w drobną kostkę.

Pokrojone owoce przełóż do miseczki, dodaj sok z limonki i oliwę. Dopraw do smaku solą, pieprzem i Tabasco lub pieprzem kajeńskim.

Delikatnie wymieszaj, posyp świeżymi listkami mięty. Podawaj natychmiast. Smacznego!






"CZUJĘ MIĘTĘ" cz. III, czyli mięta w mojej kuchni

środa, 28 marca 2018

CHARLOTTE MALINOWA

Charlotte to stosunkowo szybki w przygotowaniu, efektowny deser, który można podać na każdą okazję. Jest to jeden z najlepszych deserów, jakie znam, wyjątkowo delikatny i lekki, niezbyt słodki i naprawdę pyszny. 
Charlotte jest jednym z najpopularniejszych francuskich deserów, mimo iż pochodzi z Anglii. Stworzony w XIX wieku na cześć niemieckiej księżniczki Zofii Charlotty Mecklenburg-Strelitz, królowej Wielkiej Brytanii, żony Jerzego III, ten smakowity deser był pierwotnie przyrządzany ze słodkiego chleba, przypominającego współczesny chleb tostowy, na którym układano mus z jabłek, gruszek lub śliwek. Pieczona w piekarniku charlotte była podawana na gorąco. Dzisiejsza wersja charlotte została wymyślona w 1800 roku przez francuskiego cukiernika Antoine’a Carême’a. Stworzył on własną wersję angielskiego specjału, zastępując słodki chleb długimi biszkoptami, i wypełniając charlotte kremem bawarskim. Nowa wersja deseru została nazwana „charlotte parisienne” (charlotte paryska), a następnie została przemianowana na „charlotte russe” (charlotte rosyjską), ponieważ francuski cukiernik pracował również na dworze rosyjskiego cara Aleksandra I.
Dziś charlotte jest przyrządzana z różnego rodzaju owocami i podawana na zimno. Sposób jej przygotowania jest prosty: formę na ciasto (jej boki i opcjonalnie spód) wykłada się długimi, namoczonymi w syropie z dodatkiem alkoholu. W środku formy umieszczony zostaje mus lub krem z owoców, najczęściej truskawek, malin lub gruszek. Mus i biszkopty można układać na przemian warstwami. Istnieją również inne warianty charlotte np. z musem czekoladowym.
Do przygotowania charlotte można również użyć gotowych biszkoptów typu „lady fingers”, ale uważam, że z francuskimi biszkoptami „à la cuillère” smakuje znacznie lepiej.
Jest to deser, który można przygotować o każdej porze roku, dlatego idealnie nadadzą się do jego przyrządzenia mrożone maliny. Przygotowanie charlotte z mrożonymi malinami Hortex gorąco polecam na Święta Wielkanocne, nie tylko ozdobi świąteczny stół, ale również uwiedzie podniebienia wszystkich biesiadników.










Składniki na biszkopty à la cuillère :

● 4 jajka (całe)

● 4 żółtka jajek

● 80 g drobnego cukru

● 40 g mąki pszennej (T 45 lub T 55)

● 40 g skrobi ziemniaczanej

● Ekstrakt waniliowy

● 40 g cukru pudru

Składniki na charlotte malinową:

(na foremkę o średnicy 18-20 cm)

● 400 g mrożonych malin HORTEX

● 24 podłużne biszkopty à la cuillère*

● 200 g cukru

● 400 ml śmietany kremówki 30 lub 36%

● 8 g żelatyny w listkach

● 50 ml wody

Składniki na syrop:

● 50 g cukru

● 3 łyżki likieru (lub syropu) malinowego

● 200 ml wody

Dodatkowo :

● 100 g malin do dekoracji (mrożonych malin Hortex lub świeżych)

● młode listki mięty

Przygotowanie biszkoptów :

Białka oddziel od żółtek. Białka ubij na sztywną pianę, pod koniec ubijania dodaj w trzech partiach cukier puder. Domieszaj wszystkie żółtka jajek (8), delikatnie ubijając przez kilka sekund. 
Dodaj przesianą mąkę i skrobię ziemniaczaną oraz 1 łyżkę ekstraktu waniliowego. Przełóż przygotowaną masę do rękawa cukierniczego z gładką końcówką.
 Rozgrzej piekarnik do temperatury 180°C. Wyłóż blachę papierem do pieczenia. Narysuj dwie poziome linie w odstępie ok. 7- 8 cm jedna od drugiej, i poniżej dwie podobne linie (patrz zdjęcie poniżej).  Wyciskaj na papier podłużne biszkopty, o długości ok. 7-8 cm i szerokości ok. 3-3,5 cm, zachowując między nimi odstępy.** 
Posyp biszkopty przesianym cukrem pudrem i pozostaw 5 minut w temperaturze pokojowej. Posyp drugą warstwą cukru pudru, i wstaw do nagrzanego piekarnika (180°C) na około 10-12 minut. Kiedy biszkopty lekko się zezłocą, wyjmij je z piekarnika, i zdejmij je wraz z papierem do pieczenia z blachy. Po przestygnięciu oderwij biszkopty od papieru.

Przygotowanie charlotte:
Zmiksuj 400 g rozmrożonych malin, przetrzyj przez sito, żeby pozbyć się ziarenek (opcjonalnie). 
Liski żelatyny umieść w miseczce. Zalej zimną wodą, tak, aby listki były w niej całkowicie zanurzone, i odstaw na 10 minut do napęcznienia. 
Zagotuj 50 ml wody z cukrem, mieszaj do momentu rozpuszczenia się cukru. Zdejmij z ognia i wrzuć odciśnięte z wody listki żelatyny. Dokładnie zamieszaj całość. Odstaw do całkowitego ostudzenia (w temperaturze pokojowej). 
Domieszaj do przestudzonego syropu purée z malin, a następnie wstaw na około 30 minut do lodówki, aby masa lekko stężała. 
Ubij mocno schłodzoną śmietanę na sztywno (przed ubijaniem wstaw śmietanę na 10- 15 minut do zamrażarki). Delikatnie połącz bitą śmietanę z purée malinowym. Wstaw do lodówki.
Przygotuj syrop: zagotuj 50 g cukru z 200 ml wody. Przestudź. Dodaj ok. 3 łyżki likieru (lub syropu) malinowego. 
Jeśli używasz foremki z wyjmowanym dnem, wyłóż ją od spodu folią spożywczą, w przypadku innej foremki opłucz ją przed użyciem zimną wodą, i pozostaw na chwilę odwróconą do góry dnem.
Biszkopty zanurzaj pojedynczno w syropie, zanurzaj tylko ich spód dosłownie na sekundę, aby za bardzo nie zmiękły. Wyłóż biszkoptami boki foremki, układając je pionowo, spodem do wewnątrz (patrz zdjęcie poniżej). Możesz lekko przyciąć końcówki biszkoptów, aby równo stały. Wlej do środka foremki połowę schłodzonego kremu malinowego. 
Ułóż na nim warstwę nasączonych syropem biszkoptów. Wylej na wierzch pozostałą część kremu, wyrównując wierzch.
Wstaw do lodówki na co najmniej cztery godziny, a najlepiej na całą noc.
Jeśli używasz tradycyjnej foremki do charlotte (podobnej do tej na zdjęciu poniżej), odwróć ją do góry dnem, przykładając talerz, na którym podasz charlotte.
Przed podaniem udekoruj charlotte świeżymi lub mrożonymi malinami i listkami mięty.
Jeśli używasz do dekoracji mrożonych malin, ułóż je jeszcze lekko zamrożone tuż przed podaniem, żeby nie puściły soku. Podawaj charlotte mocno schłodzoną. Możesz ją dodatkowo ozdobić bitą śmietaną.

*Możesz je zastąpić podłużnymi biszkoptami lady fingers, są mniejsze, więc potrzeba ich będzie nieco więcej.

**Jeśli wolisz, możesz nakładać ciasto na biszkopty przy pomocy łyżeczki, zresztą nazwa biszkoptów „à la cuillère” pochodzi właśnie stąd, że ciasto  nakładano na blachę łyżką (cuillère oznacza w j. francuskim łyżkę). Biszkopty mogą być również połączone ze sobą, wówczas ułożenie ich w foremce będzie jeszcze łatwiejsze. 










Kolorowy i wiosenny stół z Hortex

wtorek, 27 marca 2018

WEGAŃSKI HUMUS Z CIECIORKI I RZODKIEWKI

Idealna wegańska pasta do chleba, zdrowa i smaczna. Jej podstawowym składnikiem jest cieciorka (ciecierzyca), dodatkowo wzbogacona o pastę tahini, pastę z ziaren sezamu, który zawiera mnóstwo łatwo przyswajalnego wapnia, dużo cenniejszego od tego, które znajduje się w mleku lub nabiale. Rzodkiewka, czosnek i kumin, ułatwiający trawienie, uzupełniają tę zdrową kompozycję. Możecie z powodzeniem podać tę pastę na wielkanocne śniadanie.






Przygotowanie: 20 min.

Chłodzenie: 1 godz.

Dla 6 osób:

● 1 puszka ciecierzycy (240 g)*

● 1 mały pęczek rzodkiewki

● 1 nieduża cytryna

● 1 ząbek czosnku

● szczypta pieprzu Cayenne (opcjonalnie)

● 3 łyżki pasty tahini (pasty z ziaren sezamu)* *

● ½- 1 łyżeczka mielonego kuminu

● 3 łyżki oliwy z oliwek

● sól



Przygotowanie :

Z puszki ciecierzycy odlej zalewę, odłóż na bok kilka łyżek zalewy, posłużą do przygotowania humusu. Cieciorkę opłucz i odcedź.

Wyciśnij sok z cytryny. Czosnek obierz i przepuść przez praskę. Ciecierzycę zmiksuj do konsystencji purée, domieszaj pastę tahini, mielony kumin, sok z cytryny, czosnek. Dodaj oliwę z oliwek i kilka łyżek zalewy z ciecierzycy, zmiksuj na nowo całość, aż do uzyskania odpowiedniej konsystencji (w razie potrzeby dodaj odrobinę oliwy lub/i zalewy z cieciorki). Zmiksuj na nowo, dopraw do smaku pieprzem kajeńskim i solą. Wstaw na około godzinę do lodówki.

Tuż przed podaniem, umyj i osusz rzodkiewkę, pokrój ją na cienkie plasterki, i wymieszaj z humusem. Podawaj humus z chlebem, bagietką lub chlebkiem pita.

*Humus możesz oczywiście przygotować z suchej, ugotowanej cieciorki, podczas gotowania nie zapomnij dodać odrobiny sody oczyszczonej (ok.1/2 łyżeczki), która ułatwi trawienie. Nie dodawaj natomiast soli, która sprawi, że ziarna ciecierzycy będą twarde.

**Pastę tahini znajdziesz w sklepie ze zdrową żywnością, można ją również przygotować samemu.

*** Liście rzodkiewki mogą posłużyć do przygotowania smacznego pesto, drobno posiekane i wymieszane z czosnkiem, posiekanymi niesolonymi pistacjami, oliwą z oliwek i np. serem pecorino.