piątek, 14 lipca 2017

ROLADA BEZOWA Z KREMEM CYTRYNOWYM I TRUSKAWKAMI


Delikatna, miękka rolada bezowa z chrupiącą posypką pralinową, kremem cytrynowym z mascarpone i truskawkami, bardzo lekka, idealna na lato. Wręcz rozpływa się w ustach. Na pewno zasmakuje Waszym gościom. 

Cukry, czyli inaczej węglowodany są dla nas najważniejszym źródłem energii. Glukoza jest naszym „paliwem”,
Każdy z nas może włączyć produkty zawierające cukry proste do codziennej diety. Wystarczy umiar i aktywność fizyczna, aby móc bez wyrzutów sumienia cieszyć się smakiem słodkiego życia!
 
Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyjcie na stronę www.uczymyjakslodzic.pl.
 

 
Przygotowanie : 30 min.

Chłodzenie : 2 godz.

Pieczenie: 20 min.


Składniki dla 6 osób :

Składniki na posypkę pralinową:

● 100 g cukru białego Diamant

● 100 g obranych orzechów laskowych*

● ok. 50 ml  wody


Składniki na roladę bezową:

● 230 g cukru białego Diamant

● 4 białka

● 1 łyżeczka Maizeny

● ½ łyżki octu jabłkowego

● sól


Składniki na krem:

● 50 g cukru białego Diamant

● 2 cytryny (organiczne)

● 250 g mascarpone

● 300 g truskawek


Do dekoracji:

● 150 ml śmietany kremówki 36%

● 15 g cukru białego Diamant

● listki mięty do dekoracji (opcjonalnie)


Przygotowanie :

Przygotowanie posypki pralinowej:

Zacznij od przygotowania posypki pralinowej, którą możesz przygotować poprzedniego dnia, a nawet wcześniej, i przechować w hermetycznie zamkniętym słoiczku.

Do rondelka z grubym dnem wsyp cukier i wlej ok. 50 ml wody, podgrzewaj na małym ogniu, nie mieszając. (możesz jedynie potrząsać rondelkiem i przechylać go), aż cukier się rozpuści i karmel nabierze złotego koloru. Wsyp orzechy laskowe, wymieszaj tak, by wszystkie orzechy pokryły się karmelem. Przełóż orzechy na blat wyłożony papierem do pieczenia i odstaw do ostygnięcia. 
Następnie połam masę karmelową z orzechami na drobniejsze kawałki (możesz użyć w tym celu tłuczka, przekładając orzechy do woreczka) i zmiksuj do uzyskania konsystencji drobnej, chrupiącej posypki.

Przygotowanie rolady bezowej:

Wymieszaj maizenę z octem. Rozgrzej piekarnik do 180°C. Białka ubij na sztywną pianę ze szczyptą soli, pod koniec ubijania dodaj stopniowo 230 g cukru, a następnie wlej bardzo powoli mieszaninę Maizeny i octu. Ubijaj aż do uzyskania sztywnej, lśniącej piany.

Blachę o wymiarach 27 x 32 cm wyłóż papierem do pieczenia, wyłóż na nią masę bezową, rozprowadź delikatnie i wyrównaj wierzch. Posyp z wierzchu posypką pralinową.

Wstaw do rozgrzanego piekarnika i piecz przez 10 minut. Następnie obniż temperaturę do 150°C i piecz jeszcze przez około 8 minut, uważając, by wierzch za bardzo się nie zrumienił. Upieczoną bezę wyłóż, odwracając ją delikatnie na drugą stronę (tak, aby strona bezy z posypką znalazła się pod spodem) na rozłożony na blacie kuchennym papier do pieczenia, delikatnie zdejmij papier z bezy, i odstaw do ostudzenia.

Przygotowanie kremu:

Wyjmij z lodówki mascarpone najlepiej pół godziny przed użyciem.

Zetrzyj skórkę z cytryn na tarce o małych oczkach, i wyciśnij z nich sok. Jajka ubij z 50 g cukru, przelej do garnuszka, dodaj sok z cytryn, podgrzewaj na małym ogdniu, mieszając trzepaczką,
aż masa zgęstnieje. Odstaw do ostudzenia, następnie domieszaj serek mascarpone. Wstaw do lodówki.
 
Truskawki umyj, obierz, odłóż część do dekoracji, i pokrój resztę na małe kawałki.

Wyłóż krem na roladę bezową, posmaruj ją kremem, pozostawiając ok. 1 cm od brzegów rolady. Na krem wyłóż truskawki. Zwiń delikatnie roladę wzdłuż jej dłuższego boku. Przy zwijaniu beza może lekko popękać, ale tylko z zewnątrz, nie umniejsza to jednak jej walorów smakowych. Wstaw do lodówki przynajmniej na 2 godziny.
Ubij mocno schłodzoną śmietanę z 15 g cukru.** Przed podaniem udekoruj roladę bezową truskawkami (ewentualnie również listkami mięty) i bitą śmietaną.
 
*Jeśli wolisz, możesz użyć 50 g orzechów laskowych + 50 g migdałów.

**Wstaw śmietanę przed ubijaniem na ok. 15 minut do zamrażalnika.



 
Cukier z głową

czwartek, 13 lipca 2017

TARTA MOJITO


Orzeźwiająca tarta o smaku limonki i mięty, zainspirowana słynnym kubańskim napojem – to deser w sam raz na lato! Ja przygotowałam tartę w prostokątnej formie, ale możecie z powodzeniem upiec ją w tradycyjnej okrągłej formie.
Każdy z nas może włączyć produkty zawierające cukry proste do codziennej diety. Wystarczy umiar i aktywność fizyczna, aby móc bez wyrzutów sumienia cieszyć się smakiem słodkiego życia!
Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zapoznajcie się z Dekalogiem Słodkiego Życia na stronie kampanii www.uczymyjakslodzic.pl, zawiera on zbór wskazówek dotyczących spożywania cukru w zdrowej i zbilansowanej diecie.




 
Przygotowanie : 30 min

Pieczenie: 35 min.

Chłodzenie: 5 godz.

Składniki dla 4-6 osób.

 

Składniki na kruche ciasto :

● 250 g mąki + 10 g do podsypania

● 125 g masła + 10 g do formy

● 100 g cukru pudru Diamant

● 1 jajko

● 1 szczypta soli

 

Składniki na krem:

● 4 jajka

● 1 pęczek świeżej mięty

● około 4 limonki (na 20 cl soku)

● 4 g żelatyny w listkach

● 40 g masła

● 140 g cukru białego Diamant

 

Przygotowanie:

Przygotuj ciasto : w misce wymieszaj mąkę, sól i cukier puder. Dodaj miękkie masło w kawałkach, połącz składniki opuszkami palców, aż otrzymasz mieszaninę o konsystencji piasku. Domieszaj jajko, szybko ugniatając ciasto koniuszkami palców. Uformuj ciasto w kulę, zawiń w folię spożywczą i odstaw do lodówki na 1 godz.

Po upływie tego czasu rozgrzej piekarnik do temperatury 180°C.

Wyjmij ciasto z lodówki, rozwałkuj je na grubość ok. 5 mm. Wyłóż formę do tarty (okrągłą lub prostokątną) papierem do pieczenia lub natłuść ją i oprósz delikatnie mąką.

Wyłóż ciastem formę, starannie dociskając je do brzegów formy, i ścinając nożem ciasto wystające ponad krawędź. Ponakłuwaj ciasto widelcem na całej powierzchni, przykryj papierem do pieczenia, tak, by papier wystawał 1 cm ponad brzeg formy. Na papier wysyp fasolę lub szklane kulki, żeby ciasto nie wyrosło. Wstaw do nagrzanego piekarnika na 15 min. Zdejmij papier z fasolka i piecz jeszcze przez około 10 min, aż ciasto nabierze złotego koloru.

Przygotuj krem: listki żelatyny umieść w miseczce i zalej zimną wodą, odstaw na 10 minut. Po tym czasie napęczniałe listki wyjmij z wody i odciśnij. Listki mięty oberwij z gałązek, umyj i osusz. Zetrzyj skórkę z dwóch limonek. Wyciśnij sok z ok. czterech limonek, tak, aby otrzymać 20 cl soku. Podgrzej sok w rondelku z otartą skórką z limonek i listkami mięty (część listów odłóż do dekoracji). Zdejmij z ognia i odstaw na 15 min, a następnie przecedź przez sitko.

Jajka ubij z cukrem (2 min.). Dodaj przecedzony sok z limonek, przelej do małego garnuszka i podgrzewaj na małym ogniu, mieszając trzepaczką, aż do zgęstnienia (nie za długo, aby jajka się nie zwarzyły). Zdejmij z ognia i dodaj odciśniętą żelatynę. Chwilę przestudź i dodaj miękkie masło pokrojone na kawałki. Wymieszaj i pozostaw do całkowitego ostygnięcia.

Drobno posiekaj kilka listków mięty i domieszaj je do kremu. Kiedy krem trochę zgęstnieje, wyłóż go na upieczony spód tarty. Wstaw do lodówki przynajmniej na 4 godziny, przed podaniem udekoruj listkami mięty i plasterkami limonki.

*Możesz dodać do kremu limonkowego 1-2 łyżki rumu.
 
 



 

Cukier z głową

wtorek, 11 lipca 2017

MARAKUJA I MANGO POD BEZOWĄ PIERZYNKĄ


Ten deser jest wprost przepyszny, ma delikatny, subtelny smak i wręcz rozpływa się w ustach! Lekko kwaskowaty smak marakui przełamuje słodycz bezowej pianki, a tę kompozycję dopełnia łagodny, słodki smak mango.

Składniki odżywcze ukryte w owocach mango i marakui, wysyconych antyoksydantami, witaminami, minerałami i błonnikiem dodatkowo eksponują walory tego deseru.

Prosty a zarazem wyszukany, jest to idealny deser na wszelkie okazje i na każdą porę roku, można go z powodzeniem podać latem, jak i na świąteczny stół w grudniu. Smakuje równie dobrze na ciepło jak i na zimno, ale latem radzę go podawać schłodzony, będzie wtedy bardziej orzeźwiający.

Cukry, czyli inaczej węglowodany są dla nas najważniejszym źródłem energii, dlatego cukier spożywany z umiarem, w odpowiednich okolicznościach i przy zdrowym trybie życia może być włączony do codziennej diety. A o tym możecie poczytać więcej na stronie www.uczymyjakslodzic.pl.





Czas przygotowania : 20 min.

Pieczenie: 10 min.

 

Składniki dla 4 osób :  

● 6 owoców marakui

● 2 owoce mango

● 4 białka jajek

● 160 g cukru białego Diamant

● 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii

● 16 g cukru waniliowego
 

Przygotowanie:

Przekrój owoce marakui na połowę, wybierz łyżeczką miąższ z nasionami i przełóż go do miski. Mango obierz ze skórki, a następnie odkrój miąższ wokół pestki, i pokrój go w drobną kostkę, wrzuć do miski, posyp cukrem waniliowym, delikatnie wymieszaj oba owoce.

Owoce przełóż do żaroodpornych ceramicznych kokilek.*

Piekarnik rozgrzej do temperatury 200°C.

Przygotuj piankę bezową. Białka ubij na sztywną pianę, stopniowo dosypując 100 g cukru.  Kiedy białka podwoją objętość, dodaj resztę cukru i ekstrakt z wanilii. Ubijaj, aż piana będzie gładka, lśniąca i sztywna, a następnie przełóż ubitą pianę do szprycy lub rękawa cukierniczego.*

Przykryj pianą owoce, wyciskając ją ze szprycy. Wstaw kokilki na około 10 minut do nagrzanego piekarnika, aż beza się zrumieni. Podawaj na ciepło lub schłodzone (wstaw na 1-2 godz. do lodówki), wedle uznania.

*Typu kokilki do crème brûlée.

** Możesz również użyć łyżki do przykrycia pianą owoców.



 


  
Cukier z głową

SAŁATKA Z ARBUZEM, AWOKADO I KREWETKAMI


Orzeźwiająca, lekka sałatka na lato, doprawiona smacznym, delikatnym dressingiem z dodatkiem miodu i mięty.
Chrońmy pszczoły, które są zagrożone wyginięciem, by móc nadal korzystać z dobroczynnych właściwości miodu, który możemy dodawać do wielu dań, zarówno słodkich i wytrawnych.




Przygotowanie : 20 min.

Smażenie: 6 min

 Dla 4 osób :

● 16 surowych krewetek królewskich (lub langustynek)

● 2 awokado

● ½ arbuza

● 2 limonki (najlepiej ekologiczne)

● 3 cebulki dymki

● dwie gałązki mięty

● 1 łyżka miodu płynnego

● 3 łyżki oleju słonecznikowego lub z pestek z winogron

● 3 łyżki oliwy z oliwek

● sól, pieprz
 

Przygotowanie :

Limonki umyj i osusz, z jednej limonki zetrzyj skórkę, następnie wyciśnij sok z dwóch limonek. Cebulki dymki obierz, umyj i drobno posiekaj. Arbuza wypestkuj, wykrój miąższ i pokrój w kostkę.

W miseczce wymieszaj sok z limonek z miodem, oliwą z oliwek, dopraw solą i pieprzem. Oberwane z gałązek listki mięty umyj i osusz, odłóż kilka listków do dekoracji, resztę (około 8-10 listków) drobno posiekaj.

Awokado przekrój na pół, usuń pestkę i wydrąż miąższ. Pokrój w drobną kostkę. Do miski wrzuć pokrojone awokado, arbuza, posiekane cebulki dymki i miętę. Wlej przygotowany dressing z limonki i miodu, dokładnie wymieszaj.

Krewetki obierz z pancerzyków, zostawiając ogonek. Na patelni rozgrzej 2-3 łyżki oleju, i podsmaż krewetki przez około 6 minut, przewracając je co jakiś czasPosól i popieprz

Sałatkę z arbuza i awokado przełóż do małych miseczek, dodaj krewetki, posyp z wierzchu startą skórką z limonki i podaj. Smacznego!
 
 
W krainie miodem płynącej... Edycja 4.

sobota, 8 lipca 2017

KEKS Z CZEREŚNIAMI I ZIELONĄ HERBATĄ MATCHA

 
Keks z czereśniami i zieloną herbatą Matcha to moja piknikowa propozycja na słodko.
Dobroczynne właściwości czereśni zna każdy, należą do najbardziej wartościowych owoców, mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie i wygląd, dlatego warto wykorzystać sezon na nie, który jest krótki.

Matcha, zielona herbata w proszku, jest podobno najzdrowsza ze wszystkich gatunków zielonych herbat. Posiada wyjątkowe właściwości lecznicze, ogromne ilości antyoksydantów, a dzięki temu silne działanie przeciwnowotworowe i przeciwwirusowe. Sprzyja również odchudzaniu.

Tę zdrową kompozycję mojego keksu wzbogaca dodatkowo margaryna Optima Omega 3, która jest naturalnym źródłem kwasów omega 3, wspiera zdrowie serca i pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.

A zatem jeśli zastanawiacie się, co włożyć do piknikowego kosza, to wypróbujcie ten przepis.
 


 
Czas przygotowania: 20 min.

Pieczenie: 45 min.


Składniki na dużą formę do keksu (dla 6-8 osób):


● 250 g margaryny Optima Omega 3
● 220 g mąki pszennej

● 10 g proszku do pieczenia bio

● 4 jajka

● 200 g cukru pudru

● 250 g wydrylowanych czereśni

● 1 łyżka zielonej herbaty Matcha


● sól
 
Przygotowanie:
Czereśnie umyj i wydryluj.
Żółtka oddziel od białek. Białka wstaw do lodówki.

Piekarnik rozgrzej do temperatury 200 °C.
Formę do keksu wyłóż papierem do pieczenia.
Margarynę utrzyj w misce ze 150 g cukru pudru. Wbijaj po jednym żółtku, dodaj przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia, herbatę matcha oraz szczyptę soli. Całość wymieszaj energicznie do uzyskania jednolitej masy.
 
Białka ubij na sztywną pianę ze szczyptą soli, dodając stopniowo 50 g cukru pudru. Domieszaj delikatnie pianę z białek do przygotowanej masy.
 
Wlej połowę masy do formy, wyłóż na wierzch wypestkowane czereśnie, wylej na nie resztę masy.
Wstaw do nagrzanego piekarnika, piecz około 15 minut w temperaturze 200°C, po czym zmniejsz temperaturę do 180°C i piecz jeszcze przez ok. 30 min.
Gdyby wierzch ciasta za mocno się zrumienił, przykryj je folią aluminiową podczas pieczenia.
Przed wyjęciem z formy pozostaw do ostygnięcia. Podawaj w temperaturze pokojowej.
 

 
Optymalny wybór na piknik

KEKS CYTRYNOWY


Prosty, a jakże smaczny keks cytrynowy, idealnie nadający się na piknik i nie tylko. Lekko kwaskowaty, delikatny i miękki, na pewno zasmakuje wszystkim. Koniecznie użyjcie do jego przygotowania margaryny Optima Omega 3, która jest naturalnym źródłem kwasów omega 3, wspiera zdrowie serca i pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.







Czas przygotowania: 15 min

Pieczenie: 45 min

Składniki dla 6-8 osób :
 

● 175 g margaryny Optima Omega 3

● 175 g cukru

● 40 g cukru pudru

● 175 g mąki pszennej

● 10 g proszku do pieczenia bio

● 3 jajka

● starta skórka z jednej cytryny (najlepiej organicznej)

● sok z 2 cytryn

● 2 łyżki mleka

 Przygotowanie:

Rozgrzej piekarnik do temperatury 200°C.

Do misy miksera wrzuć margarynę w kawałkach, dodaj cukier, jajka, przesianą mąkę z proszkiem do pieczenia, sok wyciśnięty i skórkę startą z jednej cytryny. (odstaw na bok sok z jednej cytryny) Miksuj do uzyskania jednolitej masy. Dodaj mleko, miksuj jeszcze przez kilka sekund.

Wlej uzyskaną masę do wyłożonej papierem do pieczenia lub natłuszczonej formy do keksu.

Piecz przez około 40-45 min. Gdyby wierzch ciasta za mocno się zrumienił, przykryj je folią aluminiową podczas pieczenia.

W międzyczasie wlej do rondelka resztę soku z cytryny, dodaj cukier puder, i podgrzewaj, mieszając, do całkowitego rozpuszczenia.

Pod koniec pieczenia posmaruj wierzch ciast przygotowanym syropem przy pomocy pędzelka kuchennego i piecz jeszcze przez pięć minut.

Przed wyjęciem z formy pozostaw do ostygnięcia. Podawaj w temperaturze pokojowej.


Optymalny wybór na piknik

środa, 5 lipca 2017

MUFFINY Z CUKINIĄ, FETĄ I SUSZONYMI POMIDORAMI


Nie ma nic przyjemniejszego jak jedzenie na łonie natury, a wraz z nastaniem lata okazji ku temu na pewno nie zabraknie. Moja propozycja na piknik to muffiny w wersji wytrawnej, z fetą, cukinią i suszonymi pomidorami. Są proste i szybkie w przygotowaniu, więc możecie je upiec przed udaniem się na piknik i zabrać jeszcze ciepłe, lub przygotować je wcześniej i podać na zimno.
Do ich przygotowania użyłam margaryny Optima Omega 3, która jest naturalnym źródłem kwasów omega 3, wspiera zdrowie serca i pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.


Czas przygotowania: 20 min

Pieczenie: 30 min
 

Składniki na ok. 10 muffinek:

● 1 mała zielona cukinia

● 6 plastrów suszonych pomidorów bez zalewy

● 2 łyżki posiekanej świeżej bazylii
 
● 100 g fety
 
● 1 ząbek czosnku

● 100 g mąki pszennej

● 50 g Maizeny

● 2 jajka

● 120 ml mleka

● 10 g proszku do pieczenia bio

● 50 g margaryny Optima Omega 3

● 1 łyżka oliwy z oliwek

 ● Sól, pieprz

● Pieprz kajeński (cayenne)
 
 

Przygotowanie :

Cukinię umyj, osusz i zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Suszone pomidory pokrój w drobną kostkę. Czosnek obierz i drobno posiekaj. Margarynę rozpuść w rondelku, zdejmij z ognia i odstaw na bok. Foremki do muffinek wyłóż papierowymi papilotkami lub użyj silikonowych foremek.

W misce wymieszaj mąkę z maizeną i proszkiem do pieczenia, dodaj pokruszoną fetę, drobno pokrojone suszone pomidory (odłóż małą część na bok), startą cukinię, czosnek i bazylię. Dopraw solą i pieprzem do smaku. (Posól z umiarem, ponieważ feta jest już słona). Dodaj szczyptę pieprzu kajeńskiego. Domieszaj łyżkę oliwy.

Rozgrzej piekarnik do temperatury 180°C.

W misce ubij trzepaczką jajka, dodaj rozpuszczoną margarynę i mleko, nadal ubijając. Połącz z wcześniej przygotowaną mieszaniną z mąką, całość dokładnie wymieszaj. Tak przygotowaną masę przełóż do foremek, wypełniając je do ¾ wysokości. Na wierzch wetknij resztę drobno pokrojonych suszonych pomidorów. Wstaw do nagrzanego piekarnika i piecz około 25 - 30 minut.

Pozostaw w foremkach jeszcze na ok. 5 minut. Podawaj na ciepło lub na zimno.

Smacznego i udanego pikniku!
 
 

 
Optymalny wybór na piknik